peNeman Yang sEtia

Monday 2 December 2013

:: Perbedaan anTara sahAbat, kawaN dan tEman. . ::

Assalamualaikum. . 
Salam sejahtera. n hye-2. .. 

huish. . lama betol kan myra x update cerita pasal life. . .
Dah jadi kosong dah blog myra yang 1 nyh. . berhabuk semua ada. . huhuhu

Apa khaba kawan-kawan myra semua??O.K ka K.O??
hikhik
Jangan marah ea. . melawak jek. . . hehe. . 

Alahai memang terasa rindu dengan blog myra nyh sebab dah lama x berceloteh dalam nih. . .hehe. . ada lg ka yang sudi membaca blog myra nyh???

okkiee. . 

now back to our topic. . 
*speaking LONDON sekali sekala. . 

Bagi pendapat korang lah kan..
Apa perbedaan antara SAHABAT, KAWAN dan TEMAN??

Salah satu yang myra dapat dari pendapat kawan kita ialah seperti dibawah. . . :)



Apakah sebenarnya erti persahabatan itu?apakah persahabatan itu cukup dengan hanya mengenali dan menjadikan seseorang itu sebagai tempat untuk ketawa berkongsi masalah dan bergurau senda?Apa pula perbezaan antara teman,kawan dan sahabat?Bila bertanya soalan ini kepada sekelompok manusia,mesti ada antara mereka akan menjawab..bezanya ialah sebutan ataupun ejaan lantas ada diantara mereka yang akan ketawa terbahak-bahak dengan jawapan mereka sendiri.Mungkin bagi mereka itu jenaka yang amat mengelikan hati.

Bagi saya teman,kawan dan sahabat terdapat makna yang tersendiri.Istilah teman kawan dan sahabat ini berbeza penggunaannya.Mungkin yang membezakan antara tiga istilah itu adalah kekuatan dalam perhubungan.Bagi saya teman adalah orang yang boleh menjadi tempat untuk kita berkongsi suka duka dan masalah.Apakah kenyataan saya ini seolah-olah menyatakan bahawa sahabat tidak seperti itu?Sahabat pula bagi saya adalah seseorang yang boleh memahami diri kita disetiap situasi.Dia berperanan lebih istimewa berbanding teman.Kawan pula adalah seseorang yang sama peranannya seperti teman,cuma mungkin keterikatan kawan itu longgar sedikit berbanding teman.Mungkin contoh yang boleh dibawa ialah istilah "kawan makan kawan".Kita tidak menggunakan istilah teman makan teman.Jadi,ia menjadi bukti bahawa keakraban teman itu adalah jauh lebih kuat berbanding kawan.
Saya berpandangan bahawa alaqah antara teman,kawan dan sahabat hanyalah disebabkan perkenalan.Perkenalan antara dua individu membuatkan sesuatu hubungan itu dapat dinamakan dengan kalimah "teman","kawan" dan "sahabat" sehinggakan membuatkan kita terkeliru dan menyangka bahawa istilah-istilah tersebut tidak ada beza antara satu sama lain.Sedangkan keakraban kita dalam hubungan itu sebenarnya memberi kesan terhadap penggunaan tiga istilah itu.Wallahualam.

Kalau nak yang lebih lanjut jum kita terjah bLog teman kita nih. . 


DAn bagi pendapat myra sendiri. . 

SAHABAT. . erti sahabat ialah ikatan persaudaraan tanpa pertalian darah antara keluarga. .. mksud myra ialah. . kita menganggap teman kita itu seperti keluarga kita sendiri. . sering berkong suka duka bersama. . .

KAWAN. .. . erti kawan pula ialah dy teman rapat dengan kita tetapi tidak kekal lama . .kerna kawan ini dia lebih kepada bila sering bantu kita walau berjauhan. . tetapi ia boleh hilang pada bila-ii masa sahaja. . 

TEMAN.. teman pula ia lebih kearah sering bersama kita ketika suka dan duka. . sering membantu kita walau berjauhan x kira dimana kita berada. . 


huhuh. . .
kan dah kata semua nyh kita mempunyai berbagai pendapat kan??
so. . itu pendapat myra. . pendapat korang. . boleh kongsi bersama...

Sampai disini sahaja. . 
:D

tErima kasIh daUn kelaDi. . :)

No comments:

Post a Comment

tinggal kan pesan anda. . :)